교회의 역사와 교리/몰몬경

몰몬경을 전해준 천사의 이름은 니파이???

모로나이 2007. 6. 10. 22:22

교회에서는 모로나이가 조셉 스미스에게 나타나 금판을 발견하도록 지시했다고 가르칩니다. 그러나 몇몇 교회 자료들을 보면 실제 천사의 이름은 니파이라고 나와 있죠. 그렇기 때문에 비판가들은 이야기가 조셉 스미스에 의해서 조작된 것이라고 합니다.

비평가들은 니파이에 대한 기록들을 참으로 다양하게 인용합니다. 여러 기록을 보니까 모로나이가 아닌 니파이가 조셉에게 나타난 것으로 되어 있다. 이렇게 말이지요. 하지만 우리가 여기서 알아야 사실은 무엇인고 하니 니파이 설을 들고 나온 자료는 오직 하나 밖에 없다는 것입니다. 니파이를 언급한 다른 자료들은 단순히 하나의 자료를 반복해서 인용하고 있는 것뿐이지요. 교회 서적에서 니파이 천사에 대해 언급하고 있는 기록이 있음은 교회에 의해서 감추어지지 않았으며 실제 교회 역사라는 책에서 다루어지고 있습니다. (교회사 7권 참조)

 

 그러나!! 조셉스미스를 방문한 천사는 모로나이가 아닌 니파이였다는 내용을 담고 있는 기록은 하나 밖에 없습니다. the Manuscript History of the Church라는 책이지요.

 

기록은 나중에 타임즈 시즌즈에서 그대로 재출판되었습니다.

 

He called me by name, and said unto me that he was a messenger sent from the presence of God to me, and that his name was Nephi. That God has a work for me to do, and that my name should be had for good and er that it should be both good and evil spoken of among all people. He said there was a book deposited written upon gold plates, giving an account of the former inhabitants of this continent, and the source from whence they sprang. [italics added][2]

 

조셉 스미스는 타임즈 시즌즈를 출판할 권리를 테일러에게 위임을 했습니다. 그렇기 때문에 그는 그것이 출판되기 전에는 원본을 확인할 틈이 없었죠. 그런데 유감스럽게도 기록은 영국에서 밀레니엄 스타지에 동일한 내용으로 기사를 실어 버렸습니다. 

 

He called me by name and said unto me, that he was a messenger sent from the presence of God to me, and that his name was Nephi. ("History of Joseph Smith From the 'Times and Seasons'," Millennial Star 3/4 (August 1842): 53)

 

이렇게 니파이 설을 담은 두 기록인, 밀레니엄 스타지와 타임즈 엔 시즌즈는 나중에 조셉 스미스의 어머니 루기 맥 스미스가 글을 쓰는데도 사용되었고 영국에서 아직 정경화되지 않았던 값진 진주도 이 글을 인용였으며 토마스 블록이 이 이야기를 자신의 일기에 기록하면서 타임즈 엔 시즌즈의 기사를 인용하여 실었습니다.

 

결국 Manuscript History 잘못된 기사는 결국에 그것을 무조건 인용한 다른 출판물에 의해 반복이 되었습니다.

 

 

 

이와는 반대로 조셉 스미스에게 나타난 천사의 이름이 모로나이임을 증명하는 기록들은 조셉 스미스와 그를 대적했던 다른 사람들에 의해서 다양하고 독립적으로 존재하고 있습니다. 결국은 모로나이에 대한 이야기는 교회 회원들이나 적대자들에 의해 알려져 있었음을 의미하는 것입니다. 

 

교리와 성약 27:5 (1830-1835)

Behold this is wisdom in me: wherefore marvel not for the hour cometh that I will drink of the fruit of the vine with you on the earth, and with Moroni, whom I have sent unto you to reveal the book of Mormon, containing the fulness of my everlasting gospel [현대판으로는 27 5][

 

Mormonism Unvailed - 1834,  나중에 반몰몬 서적에 재인용된 기록

 

After he had finished translating the Book of Mormon, he again buried up the plates in the side of a mountain, by command of the Lord; some time after this, he was going through a piece of woods, on a by-path, when he discovered an old man dressed in ordinary grey apparel...The Lord told him that the man he saw was MORONI, with the plates, and if he had given him the five coppers, he might have got his plates again.

 

Messenger and Advocate - 1835

 

I have now given you a rehearsal of what was communicated to our brother, when he was directed to go and obtain the record of the Nephites…and I believe that the angel Moroni, whose words I have been rehearsing, who communicated the knowledge of the record of the Nephites, in this age, saw also, before he hid up the same unto the Lord, great and marvelous things, which were to transpire when the same should come forth[

 

장로의 일기 - July 1838

 

For those holy men are angels now. And these are they, who make the fulness of times complete with us. And they who sin against this authority given to him...sins not against him only, but against Moroni, who holds the keys of the stick of Ephraim. (italics added)[11]

 

 

교리와 성약 128 (1844 )

 

And again, what do we hear? Glad tidings from Cumorah! Moroni, an angel from heaven, declaring the fulfilment of the prophets—the book to be revealed.

 

이러한 다양한 기록들을 살펴보면 조셉 스미스 당시에는 성도들 뿐만 아니라 교회의 적대자들 조차도 모로나이가 나타났다는 기록을 전하고 있습니다.

 

그런데 왜 Manuscript History 에서는  니파이라는 이름을 사용했을까요...그 이유는 알 수 없습니다. 다만 그 문서를 기록한 서기나 편집자에 의한 실수일 가능성이 농후합니다. 조셉 에프 스미스와 올슨 프랫 역시 이러한 기록의 차이가 있음을 발견하게 되었으며 그것을 1877년 존 테일러에게 편지로 보낸 적이 있었습니다.

 

"조셉 스미스에게 나타난 천사의 이름과 관련하여 발생하는 불일치는 아마도 그 기록을 만들거나 편집한 서기의 실수로 인한 것일 겁니다. 그리고 우리는 그것이 수정되어야 한다고 생각합니다. 주의깊은 연구를 해보면 우리는 모로나이가 정확한 이름이라는 확신을 하게됩니다. 이것 역시 예전 역사가였던 조지 에이 스미스에 의해서도 확인된 바 있습니다."

(Letter, Orson Pratt and Joseph F. Smith to John Taylor, 18 December 1877; cited in Dean C. Jessee, ed., The Papers of Joseph Smith: Autobiographical and Historical Writings (Salt Lake City: Deseret Book, 1989), 1:277, nt. 1.